Draaiboek opstellen voor je bruiloft

Een draaiboek geeft houvast op de trouwdag zelf. Het creëert overzicht en structuur voor alle betrokken partijen. Een draaiboek opstellen voor je bruiloft is dus essentieel.

Draaiboek opstellen voor je bruiloft #

Het is niet alleen handig voor jullie, maar ook voor de ceremoniemeester en leveranciers. Zo weet iedereen wat er wanneer van hem of haar verwacht wordt.

Onderdelen van een draaiboek #

Het is belangrijk om tot in detail te beschrijven wat er op jullie dag gebeurt. Denk hierbij in minuten. Daarnaast heb je de volgende onderdelen die je vermeldt in je draaiboek:

  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Wie

Je kunt een simpel Word-documentje gebruiken, maar een draaiboek in Excel kan ook erg fijn zijn. Je kan hier gemakkelijk de gegevens over verschillende kolommen verdelen.

Tijdsplanning trouwdag #

Voordat je aan de slag gaat met het draaiboek is het verstandig om eerst een tijdsplanning te maken. Hoeveel tijd verwacht je dat alles in beslag neemt? De een wil bijvoorbeeld wat meer tijd bij de fotoshoot terwijl een ander graag een wat uitgebreider diner heeft.

De volgende richtlijnen gelden, maar pas deze dus naar eigen wens aan:
Klaarmaken van de bruid haar en make-up: 2 uur
Trouwceremonie: 45 minuten
Fotoshoot met de fotograaf: 1,5 uur
Receptie: 2 uur
Diner: 2 uur
Trouwfeest: 4 à 5 uur

 Vanuit deze basis kan je een gedetailleerd draaiboek gaan maken.

Voorbeeld draaiboek #

Om het wat duidelijker te maken hieronder een voorbeeld.  

TIJD            WAT                              WAAR                                   WIE

08.00 uur   Kapper arriveert          Huis ouders bruid                  Kapper X, bruid, moeder bruid

08.15 uur   Bruidskapsel                Huis ouders bruid                  Kapper X, bruid

08.30 uur   Fotograaf arriveert      Huis ouders bruid                  Fotograaf, moeder bruid

08.45 uur   Visagiste arriveert       Huis ouders bruid                  Visagiste, moeder bruid

09.00 uur   Visagie                          Huis ouders bruid                  Visagiste, bruid

En op deze manier ga je verder tot alle onderwerpen van jullie trouwdag zijn benoemd.

Tip: plan ruim, want je wilt niet op jullie dag hoeven te haasten.

 

Powered by BetterDocs